forumsportowe.us
forumsportowe.us

Polityka i nie tylko - Husaria najlepsza jazda w historii swiata!!!!!

samson - Sro Maj 01, 2013 11:27 pm
Temat postu: Husaria najlepsza jazda w historii swiata!!!!!
Założyłem ten temat po to żeby mlodzi przewertowali historie i poczuli dumę z tego jakich mieliśmy bohaterów i ile zawdzięcza nam Europa która w późniejszym czasie sie na nas wypiela..........Łza sie w oku kreci jak ogląda sie te filmiki:)Rozpierdzielalismy wszystkich ...u nas straty w setkach u wrogów w tysiącach!!!!!!Husaria była potęgą!!!! http://www.youtube.com/watch?v=hXUXE5RS5t4 [/stream][/code]
samson - Sro Maj 01, 2013 11:40 pm

http://www.youtube.com/watch?v=NEqo9Rip_ZE
http://www.youtube.com/watch?v=bEFVDm8DOKA
http://www.youtube.com/watch?v=HeaQzfE2kHw
http://www.youtube.com/watch?v=hXUXE5RS5t4
http://www.youtube.com/watch?v=eB97e5u-ZXY

GIGNFR78 - Czw Maj 02, 2013 9:16 am

U nas jest moda aby mówić i świętować porażki. Lepiej mówić o zwycięstwach.
samson - Czw Maj 02, 2013 10:12 am

masz racje ;)
http://www.husaria.jest.pl/
O potędze tej wspaniałej formacji niech świadczą słowa jednego z najbardziej cenionych wodzów w historii ludzkości, Gustawa Adolfa, króla szwedzkiego:
„O gdybym miał taką jazdę; z moją piechotą obozowałbym tego roku w Konstantynopolu"

O jakości koni używanych przez polską jazdę swiadczą najlepiej słowa szwedzkiego wodza Arvida Wittenberga

"Wytrzymujcie Polaków natarcia w jak najgęstszym szyku, albowiem luźni niezwłocznie ich natarcia nie wytrzymacie. Niechaj zaś żaden z was w ucieczce ratunku nie szuka, albowiem nic nie jest w stanie ujść przed nadzwyczajną koni polskich rączością i wytrzymałością".

Litwin81 - Czw Maj 02, 2013 10:17 am

Przez chyba 300 lat byli nie pokonani,mam książkę"Zwycięstwo oręża Polskiego" i tam są co ciekawsze bitwy husarii.
metro - Czw Maj 02, 2013 11:23 am

Jakoś z Chmielnickim nie pochulali ale to raczej wina wielkiego hetmana- pijaka Potockiego i ogólnego wiecznego burdelu panującego w tym kraju oraz sprytnej taktyki kozacko-tatarskiej. Co do koni to jazda używała koni nie polskich tylko arabskich których Szwedzi akurat nie znali a z czego słyną te konie do dziś to każdy wie.
Historia o przebitych na raz 6-ciu piechurach to kompletna bajda- kopie husarskie były puste w środku i natychmiast pękały przy silnym uderzeniu. Zresztą wiele jest w tym temacie historii wyssanych z palca, ludzie naczytali się Sienkiewicza który pisał '' dla pokrzepienia serc'' a nie jak było faktycznie.

Litwin81 - Czw Maj 02, 2013 1:17 pm

Co nie zmienia faktu ze to najlepsza jazda,siejąca panikę ponad 200 lat.
samson - Czw Maj 02, 2013 1:24 pm

arabskie??? nie do konca a poza tym nie liczy sie skad kon pochodzi ale gdzie sie urodzil i zostal wyhodowany
Hodowla koni najlepiej rozwinęła się na kresach południowo wschodnich. Dobra gleba i klimat stwarzały warunki podobne do puszty węgierskiej, czyli idealne. Pozwalały one na chów stepowy.
Hodowla musiała być opłacalna skoro istniało powiedzenie że:

"klaczka, pszczółka, i pszenica
wywiodą z długów szlachcica".

Zamiłowanie Polaków do koni i do ich hodowli było powszechnie znane. Na Rusi istniało przysłowie:

"Lach bez konia jak ciało bez duszy,
jak Żyd bez kozy ,
jak diak bez psałterki,
a gospodarstwo bez kota na zapiecku".


W 99% hodowano konie "pod wierzch". Do uprawy roli i transportu użwano przeważnie wołów.

Mimo tak powszechnej hodowli, a może właśnie dlatego, nie było specjalnej rasy polskiej w obecnym pojęciu. Być może było za mało czasu aby polski koń zaistniał na stałe. Zapewne przeszkodziły w tym klęski historyczne. Naród który nie jest gospodarzem u siebie traci wiele ze swych osiągnięć.

Mimo dużej różnorodności w koniach "polskich" ogromną większość stanowiła krew "wschodnia". Większość koni kawaleryjskich były to produkty stadnin krajowych, przez długie lata uszlachetniane "turkami", czyli końmi anatolijskimi, perskimi, turkmeńskimi, kurdyjskimi, krymskimi, kaukaskimi, z arabskimi włącznie.
W Polsce znane było powiedzenie, że najlepsze są:

"Koń turek
chłop Mazurek
czapka magierka
szabla węgierka"

Tak jak już wspomniałem największy rozkwit hodowli koni miał miejsce na kresach południowo wschodnich Rzeczpospolitej. Praktycznie konie przebywały cały czas w naturalnym środowisku. Do klaczy przydzielano ogiera, wyselekcjonowanego w sposób naturalny, tzn takiego który przeżywszy wiele wojen zachował zdrowie i kondycję.

Ze względu na toczone wojny zapotrzebowanie na konie bojowe było znaczne. Ubytek koni w czasie bitwy był przeważnie bardzo duży. Przykładowo w bitwie pod Kircholmem z 300 koni pierwszego uderzenia ubyło aż 150 sztuk. W bitwach zawsze gineło więcej koni niż kawalrzystów

Wychodowanie dobrego konia bojowego nie było sprawą łatwą. Był to proces dość długi. Na wojnę trafiały dopiero w wieku około 7 lat gdy były dojrzałe ( póżne dojrzewanie wynikające z wpływu krwi orientalnej), odpowiednio ujeżdżone i przyzwyczajone do "pracy" w linii. To póżniejsze użytkowanie owocowało siłą i wytrzymałością. Jak bardzo ważne były wyżej wymienione czynniki, a w szczególności dobre ujeżdżenie, niech świadczy przypadek z wojny Chocimskiej gdy chorąży Jankowski, który trzymał chorągiew hetmańską ( kosztowna biała adamaszkowa horągiew, na której wyobrażony był herb Chodkiewiczów, czarne skrzydło orle z jedną nogą) "miał niedobrze ujeżdżonego konia: koń go uniósł daleko przed hufiec polski, Turcy go oskoczyli, rozsiekali pałaszami i chorągiew zabrali".

Konie bojowe, a w szczególności "husarskie" były drogie. Przy 100zł za "zwykłego", za "husarskiego" płacono 200zł. Zdarzały sie konie po 1500zł, ale te kupowali najzamożniejsi. Nie było oczywiscie hodowli dla określonego typu jazdy. Husarz kupował konia droższego a przez to lepszego.


Konie te musiały musiały odznaczać się też pewną urodą jeżeli w 1689r pisano tak (D'Alerac) "Siedzi ta jazda (husarze) na najpiękniejszych koniach w kraju"
Ze wzgledu na urodę ceniono w Polsce hiszpańskie dzianety. Miały one jednak niewielki wpływ na hodowlę konia "pols

samson - Czw Maj 02, 2013 1:32 pm

zwycięskich bitew ,dat i liczby pokonanych nikt w tych filmikach nie wyssał z palca ani nie z Sienkiewiczowskich powieści....to są fakty:) a co do kopii i tego czy przebiła 6 rusków to również twoje zrodlo może byc spekulacja i domyslem wiec tutaj nie można powiedzieć czy byla to prawda czy nie tylko samemu osadzić i przemyśleć ..a moim zdaniem przy odpowiednim kącie uderzenia i szybkości było to możliwe....najlepiej niech sprawdza to pogromcy mitów :))))))
Litwin81 - Czw Maj 02, 2013 3:03 pm

Na faktopedii mam coś takiego:

http://faktopedia.pl/4747...Husarz-litewski

metro - Czw Maj 02, 2013 6:15 pm

Użyłem nazwy ''arabskimi'' ponieważ Polacy dla potrzeb kawalerii hodowali konie zdobyte podczas wojen z Turkami i jakoś nawet teraz używana jest ta nazwa w odniesieniu do koni pochodzących np. z Janowa.
Co do tych dziesięciu szarż w bitwie o której wyżej to brało się to stąd, że husarz posługiwał się bardzo długą kopią która pękała podczas uderzenia ponieważ była pusta w środku (nikt kopii o tej długości o pełnym drzewcu nie byłby w stanie utrzymać). Po każdej szarży husaria zawracała, żołnierze brali nowe kopie i wracali na pole bitwy. Jako ciekawostkę podam, że cały rysztunek bojowy husarz musiał zapewnić sobie sam, zaś kopie były ''fundowane'' przez króla. Podczas niektórych bitew husaria nie została do końca wykorzystana właśnie przez brak odpowiedniej liczby kopii...

Litwin81 - Czw Maj 02, 2013 6:28 pm

Może moskali było tylu że czy chcieli czy nie to i tak sami im się na kopie pchali.
samson - Czw Maj 02, 2013 6:32 pm

chodziło mi tez o to ze byly to krwi mieszane czyli nie do końca czystej krwi araby tz. z anatolijskimi, perskimi, turkmeńskimi, kurdyjskimi, krymskimi, kaukaskimi, z arabskimi włącznie. Co do reszty oczywiście się zgadzam i ciesze sie ze jesteście obeznani w temacie:)....wypływa z tego tez dowód ze Polacy to w niektórych dziadzinach to niezastąpieni fachowcy(hodowla koni) :) a takich ideałów jakimi kiedyś kierowali się Ci żołnierze dzisiaj naprawdę brakuje w tym zniewieściałym metroseksualnym świecie........
samson - Czw Maj 02, 2013 6:51 pm

tu tez sa ciekawe informacje http://historia.org.pl/20...waleria-swiata/
Litwin81 - Czw Maj 02, 2013 6:52 pm

Metro i homo świecie :P
666 - Czw Maj 02, 2013 8:12 pm

Samson 200sogow bo ciekawy temat.
samson - Czw Maj 02, 2013 9:13 pm

Dziękuje bardzo ;)
666 - Czw Maj 02, 2013 10:07 pm

szkoda tylko ze wlasnie honor i patryiotym w polskim narodzie zabila czerwona holota ! , ktore te kurwy dzis rzadza w Polsce.
samson - Pią Maj 03, 2013 9:36 pm

komuchy nawet w obliczu śmierci nie potrafią okazać skruchy http://www.youtube.com/watch?v=JTp4cy0LX2E
666 - Pią Maj 03, 2013 10:39 pm

Szkoda ze u nas tak nie zrobiona z poslkimi skurwysynami jak jaruzelski i jego ludzie. Z Rumuni powinnismy brac przyklad w tej kwestji.
Litwin81 - Sob Maj 04, 2013 6:51 am

Ruskie przez 45 lat rządów wychowało w Polsce pokolenie bez honoru.
666 - Sob Maj 04, 2013 11:21 am

Litwin , nie rzadow , a okupacji :wink: , zreszta poniekad do dzis nie do konca jestesmy wolni.
Litwin81 - Sob Maj 04, 2013 11:50 am

Ale co się teraz dzieje,młodzież nie ma pojęcia o historii,honorze.Ostatnio było pytanie do maturzystów,kto to był Gomułka,a oni że to król Polski,no ja jebie.
666 - Sob Maj 04, 2013 11:55 am

no honor powinien byc wpajany ludzia. Ludzie bez honoru to zwykle szmaty.
Swoja droga masz racje bo okupantow i ludzi ktorzy dla nich pracowali , mlodziez powinna znac.
Historia jest akurat jedna z latwiejszych rzeczy to nauczenia , chociarz ogolnie . Potrzeba tylko nauczylciela ktory bedzie to opowiadal jak film !

Litwin81 - Sob Maj 04, 2013 12:06 pm

Niech znają,by mogli ich teraz w tzw. wolnym kraju paluchami wytykać.
666 - Sob Maj 04, 2013 12:13 pm

tytlko cholera my sami Litwin nie wyjdzmey na ulice .... do tego potrzba jest milionow ludzi zeby wreszcie z tym skonczyc.
Jason - Sob Maj 04, 2013 12:34 pm

Brak w Polakach sily jak kiedys
wiekszosc narzeka a nic nie robi
sam bym wyszedl potrenowac rzut kamieniem ;) no ale z kim

Litwin81 - Sob Maj 04, 2013 2:01 pm

Mogłoby się zacząć jak z ACTA.
Jason - Sob Maj 04, 2013 2:11 pm

Z roku na rok coraz gorzej ale politycy za pomoca telewizji wmawiaja,ze jest ok.

Tutaj rzuca becikowe zeby zamknąc jape niektorym pozniej oczwiscie je zabiora

podwyzsza podatek ,a jak ludzie narzekaja to zamydla oczy jakas tragedia typu Wasniewska.

telewizja pusci pare bzdur ktore oczywiscie Polacy łykną bo tv to teraz twoj drugi bog.

GIGNFR78 - Sob Maj 04, 2013 2:36 pm

Mnie drażni wśród młodych brak zainteresowania polityką.
666 - Sob Maj 04, 2013 2:39 pm

to sie zgadza , a do najbardziej klamliwych stacji zalicza sie TVN i TVP
Jason - Sob Maj 04, 2013 2:43 pm

Bo telewizja to wladza a politycy o tym dobrze wiedza i wykorzystuja ja do siania swojej propagandy.
Litwin81 - Sob Maj 04, 2013 2:47 pm

Ja się nie dziwię młodym że ulewają politykę,bo to bagno i brak alternatywy.Teraz komisja EU chce nam zabrać 80 mln euro z rolnictwa a typ to że nie bezie cios na budżetu,no sorki,ile jest szpitali zadłużonych na 50 mln złotych,które zamykają.
Jason - Sob Maj 04, 2013 2:50 pm

Nie jest zle przeciez mogli zabrac 160 mln lokurvaa
666 - Sob Maj 04, 2013 3:05 pm

i zaden jebany urzedas nie poniesia za to odpowiedzialnosci finansowej. Przecierz to kurwa jawna kpina. Kiedys bylo rozwiazanie na ten temat : http://forumsportowe.us/viewtopic.php?t=2480 , dlaczego teraz tego nie ma!!?
Jason - Sob Maj 04, 2013 4:00 pm

Robia co chca

Swiete krowy

w dzisiejszych czasach wszedzie trzeba chodzic z prawnikiem i glockiem

:502:

666 - Sob Maj 04, 2013 10:05 pm

pewnie tak , jakby tak paru petentow przestrzlilo pare kolan urzedasa to by sei zaczeli bac chociarz zflustrowanych ludzi
samson - Sob Maj 04, 2013 11:15 pm

666 napisał/a:
no honor powinien byc wpajany ludzia. Ludzie bez honoru to zwykle szmaty.
Swoja droga masz racje bo okupantow i ludzi ktorzy dla nich pracowali , mlodziez powinna znac.
Historia jest akurat jedna z latwiejszych rzeczy to nauczenia , chociarz ogolnie . Potrzeba tylko nauczylciela ktory bedzie to opowiadal jak film !

Mialem taka nauczycielke siedzielismy u niej na lekcjach z papami otwartymi na oścież nawet największe olewusy w mojej klasie jej sluchaly w bezruchu bo miala dar i nie czytala z ksiazki ale umiala wylozyc i do tego opisac inne nieznane fakty ktorych w ksiazkach nie znajdziesz.Ja jak siedze i ogladam takie filmiki np jak te ktore w tym temacie wkleilem to mam takie ciary jakby ktos mnie pod 220 volt podlaczyl hehe a dzisiejszy mlodziak podnieca sie ogladajac Potera bo to jest dla niego rzewczywistosc i historia a wielkim korporacja o to chodzi zeby ludzi oglupic i zeby nie pamietali tego co bylo bo latwiej jest ich omamonic i sprowadzic na zla droge wpajajac mity z bajek albo teledyskow i komedii romantycznych po obejrzeniu ktorych baby dostaja na głowę i myślą ze taka jest rzeczywistość i ze zyja na swiecie książęta na bialych koniach....Harasimowicz napisał Powiesc Victoria kiedys byl pomysł zeby przenieś ja na ekran a rezyserowac mial ja Mel Gibson,bylo by to na pewno super dzieło i pokazało swiatu nasza przeszła potęgę i ile nam świat zawdzięcza .nagrali nawet muzyke promujaca http://www.youtube.com/watch?v=u48jXYpsQQw i wielki huj nikt nie potrafi tego projektu doprowadzi do końca ale książkę podobno warto przeczytać..... sam to zrobię....

samson - Sob Maj 04, 2013 11:18 pm

http://stopklatka.pl/-/72...olska-victoria-
666 - Sob Maj 04, 2013 11:29 pm

Szkoda ze realizacja nie doszla do skutku. Pewnie komus to bylo na reke.
Co do ksiazek , ja nie czytam ich bo nie lubie. Poprostu dostaje kurwicy jak mam siedziec nad ksiazka. Przyznam sie ze w szkole zadnej nie przeczytalem bo mnie szlag trafial zwyczajnie. Wole cos obejrzec lub stresczenie przeczytac.

Litwin81 - Nie Maj 05, 2013 7:00 am

Potter to pikuś,dla mnie te wszystkie klify pop emanujące kurestwem,pseudo hip hop i durnie chodzący po ulicach i rzucający teksty z klipów.
666 - Nie Maj 05, 2013 11:30 am

tych dzieciakow nie ma co winic , winic nalezy jebany komunistyczny rzad ktoremu na tym zalezy i nic ku temu nie robi zeby np SB' cka stacja TVN promowala wartosci ludzkie jak honor.
samson - Nie Maj 05, 2013 11:48 am

i do tego ta szwabska holota ktora w najwiekszej telewizji w czasie najwiekszej ogladalnosci puszcza nagrany przez siebie propagandowy film ktory oczernia zolniezy AK pokazujac ich jako antysemitow i obmywa z win niemieckich obywateli ktorych pokazuje jako ofiary nazizmu i tego ze ich oszukano pięknymi haslami a o ludobójstwie nic nie wiedzieli ....kurwa! parodia dzisiejszego swiata ktory wobec tego milczy z reszta zawsze sie na nas wypinali io ma jak takie lizusy wszedzie sie pchamy i godzimy na wszystko co nam podsunie UE bo to jest przecież modne i na czasie
http://www.se.pl/wydarzen...kim_314135.html

666 - Nie Maj 05, 2013 11:51 am

no w sumie robia to u siebie jakies pojeby. Polska powinna zrobic to samo w swojej TV , zeby nie byc bierna. Druga rzecza powinno sie tez uczyc o bohaterach z AK walczoacych po 2giej wojenie z okupantem czerwonym . Tych co musieli sie ukrywac po lasach i wybijac czerwona swolocz w kraju.
GIGNFR78 - Nie Maj 05, 2013 12:44 pm

Polecam przeczytać biografie Gen. Nila.
Litwin81 - Nie Maj 05, 2013 12:45 pm

Ale rodzice też mają misję do spełnienia.
GIGNFR78 - Nie Maj 05, 2013 1:11 pm

Zgadza Litwinin81 rodzice pownni uczyć patriotyzmu, też aby miały swoje zdanie.
samson - Nie Maj 05, 2013 2:08 pm

Litwin81 napisał/a:
Ale rodzice też mają misję do spełnienia.

dzsiaj zauwazam zo dzieci wychowują rodziców a powinno byc odwrotnie bezstresowe wychowania przeradzają sie w pozwalanie na wszystko i zamiast ojciec byc przykładem i ojcem to staje sie "przyjacielem" który na wszystko sie zgadza a na końcu jeszcze w podzięce w pysk dostanie....... a jak chcesz dac klapsa dzieciakowi to zaraz straszą cie odebraniem dziecka albo wiezieniem..na mnie tylko to dzialalo:)) w przeszlosci jakby ojciec mnie tylko prosił i ze mna rozmawiał nie balbym sie i robil i tak swoje a przed nim nie czul respektu .......Kiedyś ludzie byli wychowywani bardziej surowo i właśnie z takich rodzin wychodzili ludzie honoru i patrioci....

Jason - Nie Maj 05, 2013 2:22 pm

Dzis wychowuje telewizja

To ona mowi jak masz sie zachowywac
jak wychowywac dzieci
co jesc
jak sie ubierac
co dobre a co złe

dlatego nie ogladam tv wole internet

Litwin81 - Nie Maj 05, 2013 3:18 pm

Model wychowania bezstresowego,który pamiętam jak wchodził w latach 90-tych XX wieku(jak to brzmi :P ) się nie sprawdził,młody człowiek nie jest ukształtowany,musi wiedzieć co mu wolno a co nie,że jest czas zabawy,ale jest i czas ciężkiej pracy,teraz małolaty mają roszczeniowy sposób bycia,że wszystko im eis należy,że nic nie muszą.Otóż kurwa musisz bo żyjesz w społeczeństwie i ono wymusza na tobie pewne zachowania.
Mechanik - Sro Paź 14, 2015 9:58 am

https://www.youtube.com/watch?v=0Vxv-B_Ec28

Pancerni - jazda lepsza niż husaria? - CO ZA HISTORIA

Mechanik - Nie Sty 31, 2016 5:55 pm

https://www.youtube.com/watch?v=PGaon_xc2kM


Bitwa pod Kircholmem - wielki tryumf Husarii - CO ZA HISTORIA

Mechanik - Pią Gru 02, 2016 9:10 am

https://www.youtube.com/watch?v=PrhJ3t9q_gE

Husaria postrach Europy


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group